top of page
südame tervis

Sinu südame

tervis

Kas tead, et paljud pikaajalised haigused võiksid meid hoopis vähem kimbutada, kui oleksime tähelepanelikumad oma tervise suhtes. 

Kas Sina oled teinud oma südame tervise heaks piisavalt! Käi läbi see väike, 7-sammuline teekond, vasta küsimustele ja kui näed, et saad oma südame heaks veel midagi teha, tee seda. 

Südame hea tervis aitab Sul olla rohkem Sina ise. See tähendab head tuju, suuremat energiat ja vähem muremõtteid. See tähendab kõike seda, mida Sina oma elult soovid. 

südamele, suhtlus

:: Sinu töörõõm

Muutused, igapäevased töised mikromured võivad võtta lõivu Sinu töörõõmult ning anda hoogu stressile. Parim vastulöök stressile on positiivne mõtteviis ja tasakaalustatud tööpäev. Kui tunned, et väsimus takistab tööd, siis puhka, tee midagi muud. Kas tead, et laisklemine võib olla üllatavalt  produktiivne tegevus. Mõnikord on teise inimese arvamus või vaatenurk võti hea lahenduse leidmiseks. Räägi! küsi nõu. Juhilt. Kolleegilt. Kui teed palju kaugtööd, siis töörõõmu jaoks on oluline hoida kontakti. Suhtle. Iga päev. Nii teed oma südamele palju head.

:: Sinu inimesed

Vaimse tervise hoidmisel on väga oluline heade suhete olemasolu lähedastega. Sinu süda tunneb ennast paremini, kui tead, et Sinu inimestega on kõik hästi ja korras. Üks väga hea tegu on kallistus. Mõjub hästi südamele ja Sinu enesetundele. Püüa kallistada iga päev. Ja kui on päevi, kus füüsiselt kallistada ei saa, siis võta appi telefon või arvuti ja jaga kallistusi oma inimestele nende kaudu. Ka mõttes heade soovide ja kallistuste edasiandmine on hea. 

Kas oled juba täna kallistanud?

südamele, kallistus
südamele, naer

:: Naermine, rõõmu lubamine

Teadlased on kindlaks teinud, et 1 minut naermist võrdub 45 minuti sügava lõõgastumisega. Et naer aitab alandada vererõhku ja tugevdab immuunsüsteemi. Paljud spetsialistid aga teavad, et lisaks tervise toetamisele, tõstab naer ka loovust (57%) ning tööefektiivsust (54%).  Ilmselt oled isegi kogenud, et südamest tulnud naer teeb tuju heaks ja aitab pingeid maha võtta ning töö laabub siis paremini. Psühholoogid soovitavad naerda vähemalt 30 korda päevas! 

Kas oled täna juba naernud?

:: Sinu uni ja puhkeaeg

Paljud terviseprobleemid saavad alguse sellest, kui Sa ei puhka ja ei maga piisavalt. Puhkus ja uni on vajalikud ka Sinu südamele. Hoia töö raamides ja jäta endale õigus tööst puhata. Iga päev! Tee midagi toredat - liigu, spordi, mängi lastega ja ära unusta õigel ajal magama minna. Kui Sa magad (päriselt, lõõgastunult), saab puhkust ka Sinu süda. Pikaajaline unedefitsiit võib viia rasvumiseni, südamehaigusteni, diabeedini ... Enamik täiskasvanuid vajab 7-9 tundi ööund. Ka Sina.

südame tervis

Kas magad piisavalt?

südame tervis

:: Toitumine

Meie stressirohkes ja kiirustavas maailmas jääb aina vähem aega asjadele, mis on tegelikult tähtsad. Nii on juhtunud ka toitumisharjumustega. Kiiresti on vaja, sest aega ei ole. Ja sageli ei teagi me, mida sööme ja kui palju sööme. Sinu südamele teeb head tasakaalus ja mitmekesine toit, kus au sees on värske ja värviline - köögiviljad, kaunviljad, puuviljad, marjad, täisteraviljatooted ja head rasvad (külmpressitud taimsed õlid, kala, seemned, mandlid, pähklid). 

Kas Sinu toit on südamele hea?

:: Sinu aktiivsus

Südame tervisele mõjub hästi liikumine, aktiivne tegevus. Kas tead, et 75 minutit intensiivset aeroobset tegevust ja 150 minutit mõõduka intensiivsusega treeningut nädalas (nt 5x30 minutit) on see, mis aitab Sinu südamel ennast hästi tunda. Kardio- või aeroobne tegevus meeldib südamele ja aitab hoida kogu keha heas vormis: jooksmine, hüppenööriga hüppamine, jalgrattasõit, tantsimine, kiire kõnd, tennisemäng, ujumine, suusatamine .... 

Kas oled aktiivne?

Minge metsa 3
südame tervis

:: Uudishimu

Uued ning keerulised olukorrad tekitavad meis ikka teatud ebakindlustunnet. Uudishimu on vahend selle ebakindluse hajutamiseks. Ja see on hea! Uudishimu aktiveerib Sinu aju ja koondab tähelepanu vastuse või lahenduse leidmiseks. Kui oodatav tulemus tundub väärtuslik (nagu näiteks uued teadmised südame ja/või vaimse tervise hoidmiseks) paneb aju kõik mängu, et uudishimu rahuldada ja tulemus saavutada. Uudishimu aitab areneda.

Kas Sinus on uudishimu?

:: Kuidas Sul läks?

1. küsimus puudutas Sinu töörõõmu. Kui vastasid "jah", siis tundub, et saad oma kolleegidelt piisavat tuge, et stressi ja pingetega toime tulla ning tunda end ka kaugtööd tehes tiimiliikmena. See on hea, sest stress ja üksindus on Sinu südamele halvad kaaslased. Kui vastasid "ei", siis küsi endalt: miks see nii on ja kas see on Sinu jaoks probleem? Kui on, siis tasub sellega tegelda. Kliki südamel ja uuri võimalusi.  

2. küsimus oli suhete kvaliteedi kohta. Kas oled hoitud? Kas tunned, et Sinust hoolitakse? Tööl. Kodus. Sõprade seas. Kas saad emotsionaalset tuge? Kas saad oma tundeid jagada? Kui vastasid "jah", siis tundub, et soovi korral on Sul võimalus saada iga päev kasvõi 20 kallistust. Ja see on hea. Kui vastasid "ei", siis küsi endalt: miks see nii on ja mida saan teha, et mind kallistataks? Ja ära pelga küsida abi. 

3. küsimus puudutas seda, kas oskad rõõmu tunda? Kui vastasid "jah", siis aitasid juba oma südant. Arstid ütlevad, et 15 minutit naeru päevas parandab südame tööd. Jätka naermist! See on tervisele hea. Kui vastasid "ei", siis on Sul just nüüd võimalus naermisega alustada. Vaata oma väikeste laste pealt või meenuta mõnd toredat sündmust, kus viimati naersid. Või kliki südamel ja loe, kuidas olla õnnelik.

4. küsimus puudutas Sinu und ja puhkamist. Mõlemad on väga olulised. Kui vastasid "jah", oled õigemast-õigemal teel oma tervise hoidmisel. Kui Sinu uni on lisaks ka rahulik ja ühtlane (ärkamisteta), on veel parem. Kui vastasid "ei", siis vaata oma päevategemised üle ning püüa õhtusest ajast välja jätta need, mis ei lase Sul rahuneda, uneks valmistuda (arvutiga töö, tugev trenn, liiga tugev õhtusöök, vaidlused). See võib olla väljakutse, aga need muudatused aitavad Sul magada.

5. küsimus puudutas Sinu toitumistarkust ja tervisest ning iseendast hoolimist. Sinu toiduvalikutest sõltub väga palju. Ja mitte ainult südame tervis. Toit annab Sulle energiat, see on Sinu keha kütus. Kui vastasid "jah" ning tunned ennast seejuures hästi, Sul on normaalne kehakaal, võid olla endaga rahul. Kui siiski, vaatamata tervislikule toitumisele, on Sul terviseprobleeme, tasub uurida Sinu toiduvalikuid lähemalt, et välistada toidud, mis võivad vaevusi põhjustada. Kui vastasid "ei", on aeg muutusteks. Nüüd. Täna.

6. küsimus puudutas Sinu aktiivsust. Aktiivsus ja sportlik elustiil on tähtis igas vanuses. Lisaks südame tervisele on liikumine tähtis ka Sinu lihastele, luudele, seedimisele, ajule. Tervislik toitumine ja sportlik elustiil aitavad ära hoida kaalutõusu ning toime tulla stressiga. Kui vastasid küsimusele jah, on väga hea. Jätka samas vaimus! Kui oled aga liikumise ja aktiivsuse unustanud, on nüüd aeg tegutseda. Mine õue! Juba keskmise tempoga jalutamine teeb südamele head. Tee jalutuskäikudest enda jaoks igapäevane meeldiv rutiin ja kui läheb liiga lihtsaks, lisa tempot ja kilomeetreid. 

7. küsimus tõi Su siia välja. Tähendab, Sinus on piisavalt uudishimu. Et enda kohta rohkem teada saada. Ja seegi on hea. Nüüd on Sul võimalus heade muutustega algust teha. Sa tead, mida teha! 

:: Vaimse tervise motivatsiooni"ampsud"

Vaimse tervise ampsud

:: Tule nõustamisele

Stressinõustamine
20210512-0035.jpg
coaching
bottom of page