top of page

Tervena elatud aastad

Tervist! Jah, ilmselt on seda Sulle soovitud mitmeid kordi, kas sünnipäeval või kohtumisel mõne hea tuttavaga. Eks soovid tervist ju isegi. Endale ja teistele.


Kui hea siis on meie tervis? Üldiselt peab enamus eestimaalasi oma tervist heaks või väga heaks, kuid kui uurida asja lähemalt, võib pilt olla pisut teistsugune. Me võiksime endalt rohkem küsida kui kaua me tervena elame?


Tervena elamine on oluline. See annab Sulle rohkem energiat (tahet, jõudu) viia ellu oma unistusi, keskenduda tuleviku ülesehitamisele ja oma eduloo kujundamisele - eneseteostusele. Olgu selleks edusammud tööalases karjääris, pühendumine perele või muu, just Sulle oluline valdkond. Tervena elatud aastad, eriti, kui neid on palju, aitavad elust rohkem rõõmu tunda. Ja see on juba väärt põhjus, et oma tervisele rohkem tähelepanu pöörata.


Niisiis, mida räägivad viimaste aastate numbrid meie inimeste tervena elada jäänud aastate kohta? On need head ja muutuvad ajas paremaks või on põhjust järelemõtlemiseks ja muutusteks.

Vaata siit, mida ütlevad numbrid Sinu vanusegrupi kohta (punased numbrid näitavad 2018.a. keskmist, hallid numbrid 2017. a. keskmist).

(Andmed: Statistikaameti andmebaas / Tervena elada jäänud aastad: 2017, 2018).


Mida teha, et tervena elatud aastaid rohkem oleks?


Siin mõned soovitused Sulle:

  • Anna endale võimalus olla õnnelik. Mõtle, mis on see, mida Sa elult (sh. töisest elust) soovid. Kui vajad selguse saamiseks kedagi abiks, kes Sind paljude mõtete ja küsimuste virr-varrist läbi minna aitab, pöördu coachi poole. Teada saamine sellest, mis mis Sind tegelikult õnnelikuks teeb, annab elule tähenduse. Ja see on väga suur samm selleks, et tervena elatud aastaid rohkem oleks.

  • Pane head asjad juhtuma. Hästi oluline on edu saabumisele ise kaasa aidata. Koosta endale plaan – sea eesmärgid ja pane kirja tegevused, mis Sind eesmärgini jõuda aitavad. Kui alguses tundub see raske, siis jälle – küsi julgelt abi. Räägi oma raskustest ja kõhklustest inimesega, kes Sinu püüdlusi mõistab ja Sind toetab. Selleks võib olla väga hea sõber või kolleeg, kuid kaalu ka professionaali poole pöördumist (nõustaja, coach, psühholoog jt). Nii saad asjatundlikku abi, mida sõber anda ei oska.

  • Õpi ja omanda uusi teadmisi, kas iseseisvalt või osaledes täiendkoolitustel. Nii avardad oma kompetentse ja lisaks võid kokku saada õnnelike juhuste või inspireerivate inimestega. Iga selline kohtumine annab jõudu ja energiat ka ise uusi asju ette võtta, katsetada ja kogeda.

  • Otsi motivaatoreid enda seest ja tunne igast kogemusest, mida elu Sulle pakub, rõõmu. Rõõm on nakkav. Kui seda iga päev endale lubada, siis ühel hetkel pakub ka ebaõnnestumine vabastavat „ahhaa!“-tunnet, sest Sa oled midagi uut teada saanud. Rõõm on võimas motivaator. Küllap oled isegi teiste rõõmust rõõmu tundnud ja siis justkui „tiivad selga saanud“.

  • Ütle endale iga päev „Ma saan hakkama!“ – see tõstab Sinu eneseusku, parandab enesetunnet ja julgustab, kasvõi väikeste sammude kaupa, liikuma edasi selles suunas, kuhu soovid jõuda. Iga õnnestumine, ükskõik, kui väike, annab jõudu ja energiat. Et saaksid ikka ja jälle öelda „Ma saan hakkama!“. Hea enesetunne ja usk endasse on tervena elamiseks olulised.

  • Too oma ellu tervislikud eluviisid. Liikumine, tasakaalus toitumine ja enesejuhtimise (sh eneseregulatsioon) oskused on olulised. Isegi, kui Sulle tundub, et seda on liiga palju ja tahaksid käega lüüa, siis …. ära tee seda. Küsi abi ja toetust professionaalidelt. See tasub ära. See aitab elada. Tervemalt. Õnnelikumalt. Iseenda ja teistega.

  • Tegele stressiga. Kui Sul on tööstress või oled sattunud mõne kolleegiga pahuksisse, siis tea, et stress ja pinged röövivad Sinult tervena elatud aastaid. See, mis kahju saab, on Sinu tervis! Ära löö käega. Räägi kolleegiga, juhiga, personalijuhiga – nemad võivad saada Sind aidata. Muuta töökorraldust, vahetada välja vananenud töövahendid, aidata lahti harutada konflikte jne. Kui Sa ei räägi, ei tea teised, mida Sa tunned või vajad. Rääkimine aitab. Isegi, kui lahenduseks kulub aega, on jagatud mure palju väiksem. Ja see on Sinu tervisele (sh tervena elatud aastatele) väga hea.

On veel väga palju asju, mida saad oma tervise heaks ära teha. Kõige olulisem on astuda esimene samm ja mitte alla anda. Jõudu ja edu Sulle!


Loe lisaks:

Hozzászólások


bottom of page