
Edu ja heaolu
juhtimise tööriistad
Me elame maailmas, kus kiirus, millega muutused meie ümber toimuvad ja meile väljakutseid esitavad, on enneolematu. Pole siis ime, et võime end ühtäkki avastada muutustega kaasnevate uute võimaluste või nõudlike takistuste keerises. Sellest võitjana väljumiseks võib olla kasulik võtta omaks uus mõtteviis ja uued vaatenurgad juhtimises.
,,
Inimesed tahavad tööl olla produktiivsed, uuendusmeelsed ja õnnelikud. Coaching loob keskkonna, kus see võib juhtuda.
COACHING
Muutuste kiire omaksvõtt ja nendega edasiliikumine on täna saanud normiks. Individuaalne vastupidavus ja tulemuslikkus on meeskonna ning organisatsiooni edu jaoks üliolulised. Coaching kasutab maksimaalse soorituse saavutamiseks individuaalseid tugevusi ja võimeid. Coaching aitab tuua selgust.
:: Mida coachinguga teha saab?
-
Isiklik areng ja kasv. Coaching on inspireeriv ja loominguline partnerlus, mis toetab Sinu isiklikku ja/või tööalast arengut, muutustega toimetulekut ja soovitud eesmärkide saavutamist. Coaching aitab Sul avastada oma tegeliku potentsiaali ning seda maksimaalselt rakendada.
-
Meeskonna areng ja kasv. Coaching toetab Sinu inimeste kasvamist ja arenemist ühiseid väärtusi omavaks meeskonnaks, kus tehakse koostööd ja rakendatakse individuaalsed tugevused ühiste eesmärkide saavutamisele.
-
Organisatsiooni areng. Juhtivmeeskonna (juhtkonna) coaching aitab luua ühist kokkulepet, et leida erinevate seisukohtade seast parim tee organisatsiooni tuleviku jaoks ning mobiliseerida juhte koos ühist eesmärki saavutama.

,,
Coachingu eesmärk on ületada lõhe selle vahel, kus keegi parajasti on ning toetada tema mõtlemist ning tegevust, et ta jõuaks sinna, kus ta olla tahaks.

:: Miks coaching töötab?
-
Coach on tähelepanelik kuulaja, kes ei karda raskeid asju valjusti välja öelda, teades, et see aitab Sind edasi.
-
Coach küsib küsimusi, mida tõenäoliselt keegi teine Sinu käest tavaliselt küsida ei tihka või ei oska (sh Sina ise).
-
Coach loob Sulle oma mõtete jagamiseks turvalise ruumi.
-
Coach aitab Sul leida oma pimeala, uurida erinevaid vaatenurki, läheneda teemadele avatud meelega.
-
Coach aitab luua selgust ja vähendada ümbritsevat müra, et aidata Sul saavutada eesmärke, kas kiiremini või suurema mõjuga (või mõlemaga).
:: Mida võid coachinguga saavutada?
(Allikas: ICF Global Coaching Client Study, 2009)
80%
73%
70%
suurem
eneseusk ja enesekindlus
paremad
suhted
töökaaslastega
töö
tulemuslikkuse paranemine
Lisaks:
-
suurem avatus muutustele;
-
parem koostöö;
-
isikliku vastutuse võtmine;
-
parem kommunikatsioon;
-
suurem sünergia;
-
suurem huvi organisatsiooni vastu.
,,
Coaching on väärtuslik juhtide arendamise tööriist, kuid see ei ole imerohi. Mõnikord on hoopis mõistlikum kasutada teisi enesearengu- ja/või muutuste juhtimise tööriistu.
Organisatsioonide suurim oht on uskumus, et coaching on lahendus kõikidele probleemidele. Coachingut tuleb õigesti (sh õigel eesmärgil) kasutada. Coachingukultuuri arendamine on suurepärane, kuid on tark tunnistada ka selles olevaid piiranguid.
:: Millal coaching ei sobi?
-
Coaching ei sobi olukordades, kus on vaja eriteadmisi või -kogemust (nt finantsid, juriidika, tehniline nõustamine jne).
-
Coaching ei ole sobiv tööriist terviseprobleemide lahendamiseks.
-
Coaching ei ole mõeldud kriisiolukordadega toimetulekuks või kellegi "kohustuslikuks ümberprogrammeerimiseks".
-
Coaching ei ole mõeldud uute oskuste ja teadmiste omandamiseks.
-
Coaching ei lahenda väliste tegurite põhjustatud probleeme (ressursside nappus; tarnetõrked; turumuutused jmt)
-
Coaching ei tööta, kui sellele puudub toetus (kas inimese, meeskonna või organisatsiooni poolt).
,,
Mõned coachid ütlevad, et nad teevad hübriidcoachingut, mis ühendab coachingu ja mentorluse. Hübriidcoachingut ei ole olemas. Sa kas coachid või teed midagi muud.
Kui segada mentorlus, nõustamine ja inimeste juhtimine ning nimetada see coachinguks, hakkavad inimesed ootama coachingust midagi, mida see ei ole. See vähendab coachingu väärtust. Coachingu põhiolemus on inimese toimimise parandamine. Seda nii tunnetusliku, emotsionaalse ja/või käitumusliku enesereguleerimise kui suurema enesemõistmise kaudu.
:: Midagi muud?
Jah! Midagi muud võib olla täpselt see, mida mõni inimene või meeskond edenemiseks vajab. Selleks võib olla koolitus, mentorlus, individuaalne nõustamine, juhendamine, kovisioon, rotatsioon, töövarjutamine, "venitus"ülesanded jne.
MENTORLUS
Mentorlus on selge suhe, kus üks inimene (mentor) toetab teise inimese (mentii) õppimist, arengut ja edasijõudmist. Mentor pakub oma tuge, jagades oma kogemusi, oskusi, teavet, nõu ja abi viisil, mis annab menteele jõudu arenemiseks ja kasvuks.
,,
Mentorluse eesmärk on jagada kogemusi, teadmisi ning oskusi viisil, mis inspireerib inimest avastama ja maksimeerima oma potentsiaali, et saada selleks, kes ta tahab olla.
Mentori toetus võib aidata inimesel töötada konkreetsete eesmärkide saavutamise nimel, omandada uusi oskusi või lihvida olemasolevaid, luua edenemiseks vajalikku võrgustikku ja suurendada enesekindlust. Mentorlus on suunav, pikaajalisem protsess (mitmeid kuid, sageli isegi aastaid).
Mentorlusprotsess on juhitud peamiselt mentii arengusoovist. Eesmärgiselgus on tähtis. Sama tähtis on valmisolek töö tegemiseks. Avatud, sisukate vestluste pidamiseks on vaja pingutust (keskendumist, tähelepanelikkust, kohaolu), aega ja järjekindlust. Mentorlus on kahesuunaline tänav - vastastikune suhe, kus nii mentor kui mentii saavad üksteiselt õppida.
Olenemata sellest, kas soovid oma oskusi täiendada, parimaid talente hoida või koostöökultuuri edendada, võib mentorlus olla see vajalik koostisosa, mis toob Sinu organisatsiooni teistest esile.
:: Mida võid mentorlusega saavutada?
(Allikas: Fortune 500, 2025)
87%
82%
18%
suurem enesekindlus ja võimestatus
sisukate sidemete loomine tiimis
kasumi paranemine (keskmiselt)
Lisaks:
-
rohkem õnnelikke töötajaid;
-
kahepoolne inspiratsioon;
-
madalam ärevustase;
-
töö tähenduslikkuse mõistmine;
-
paranenud karjääriteekond;
-
suurem huvi oma töö vastu.
Hea teada! Tihti arvatakse, et mentor keskendub peamiselt nooremate töötajate juhendamisele. Tegelikkuses võib mentorlus olla kasulik igal karjääritasandil.
NÕUSTAMINE
Nõustamine on nõustaja ja kliendi koostöö. Professionaalne nõustaja aitab kliendil tuvastada ja seada endale konreetsed eesmärgid ning leida võimalikud lahendused tema probleemidele. Nõustamise kestus on individuaalne. Ideaalis lõpetab nõustamise vajaduse see, kui probleem, mille tõttu nõustamisele tuldi, muutub paremini juhitavaks või laheneb.
,,
Nõustaja toetub oma erialastele teadmistele ja oskustele, praktikale ning kogemustele.
Nõustamine on abistaja ja abi vajaja vaheline toetav vestlus, milles keskendutakse abivajaja probleemile ning abistaja kasutab oma erialaseid teadmisi ning oskusi.
Pakkudes tööl vajalikku tuge ja juhiseid, saab luua tervislikuma töökeskkonna, mis julgustab inimesi abi otsima enne probleemide süvenemist. Nõustamine aitab vähendada töölt puudumisi, suurendada terviseteadlikkust (sh toitumine, puhkamine, liikumine, elustiil), tegeledes stressi, ärevuse ja läbipõlemise algpõhjustega.
:: Mida võid nõustamisega saavutada?
Allikas: Maailma Tervishoiuorganisatsioon (toitumishariduse mõju tervisele)
80%
40%
südamehaiguste ennetamine
vähijuhtude ennetamine
-
Pikaajaliste tervisekulude vähenemine;
-
Personalivoolavuse vähenemine (võtmetöötajad ei lahku);
-
Töötajate töövõime paranemine;
-
Turvalise, tervist väärtustava töökeskkonna kujunemine;
-
Tööga rahulolu ja emotsionaalse pühendumuse tõus
Lisaks:
Meie nõustamiste valdkonnad: suhtlemistõrked/käitumismustrid; stress (ennetus, maandamine); tervislik toitumine; tööökoha disain - tervislikku tööelu ja tööjõudlust toetav keskkond; muudatused ja juhtimisstress; rasked (keerulised) vestlused jt.
Nõustamine tööl on tõhusaim siis, kui see on läbimõeldult integreeritud organisatsiooni heaolustrateegiasse. Töötajate vaimsele ja füüsilisele heaolule (sh puhkamisele, liikumisele, toitumisele) keskendumine annab töötajatele kindlustunde, et nende tervis on tööandjale oluline.
.jpg)




