top of page

August on tervisekuu

Kõik me teame ütlust, et liikumine on tervise pant. Liikumise kasust tervisele on räägitud juba väga kaua ja hea on tõdeda, et paljud inimesed on tervisliku liikumise enda jaoks juba avastanud. Aga mitte kõik.


Just seetõttu tasub kõigile neile, kes liikumispisikuga veel nakatunud ei ole, selle kasulikkust meelde tuletada. Tuletame meiegi.


Mida head teeb liikumine?


Liikumine:

  • kulutab liigseid kaloreid

  • langetab stressitaset ja maandab pingeid

  • annab tööd meie lihastele ja luudele (sh aitab kaltsiumil luudesse jõuda)

  • aktiveerib ja parandab seedimist

  • parandab südame ning vereringe tööd

  • annab juurde energiat

  • annab parema ööune

  • aitab vähendada riski haigestuda nn. elustiilihaigustesse (ülekaal, rasvumine jmt)

  • teeb tuju heaks ja annab häid emotsioone

  • aitab ajul tööst puhata ja mõtteid korrastada

  • võib anda häid ideid ja lahendusi pikka aega „seisnud“ probleemidele

  • aitab tõsta enesehinnangut ja eneseusku

  • võib aidata leida uusi sõpru ja uusi hobisid jpm.


Liigu ja tee sporti rõõmuga


Võta seda kui parimat asja, mis sinuga juhtuda saab. Iga päev. Alguses väikestes mahtudes, et tahe ja motivatsioon ära ei kaoks. Kui keha on aga liikumisega ära harjunud, võid ette võtta juba suuremaid mahte ja keerukamaid tegevusi. Sina valid. Sina otsustad.


Millal on õige hetk järgmiseks sammuks? Sa tunned selle ise ära. Su keha ja sinu uudishimu (kas ma saan hakkama?) annavad sellest sulle kindlasti märku.


Kuidas alustada?

  1. samm – mine õue ja hakka kõndima just sinna, kuhu tee viib. Ei pea olema kindlaid tingimusi või staadioniringi. Aitab iga rada või tee (või raja ise endale tee).

  2. samm – võta rahulikult. Kui oled üle pika aja taas otsustanud aktiivselt liikuma hakata, siis alusta kõndimisega, tasapisi tempot tõstes. Piisab, kui tunned, et keha muutub kergelt higiseks. Ära anna alla ja püüa liikuda vähemalt 30-45 minutit. See tasub ennast ära.

  3. samm – kui oled juba mõnda aega kõndimist harrastanud ja see tuleb sul hästi välja, võta ette järgmine väljakutse: jooksmine. Kui sa ei ole seda ammu teinud, siis ole uhke iga meetri üle, mille sa joostes läbid. Ühel hetkel tunned, et see on äge. Ja siis, tasapisi, pikenda jooksudistantsi. Oluline on leida enda jaoks õige hingamisrütm. Siis naudid ka jooksmist täiega. Ja ära tunne end kehvasti, kui aeg-ajalt soovid jooksmise asemel siiski kõndida. See on OK.

  4. samm - kui oled juba jooksmisrõõmu kätte saanud, siis tee asi endale huvitavamaks. Mine parki või metsa, kus maastik vaheldub. Proovi, kuidas seal väikestest küngastest üles-alla liikuda on. Mõnel päeval võid jooksu asemel teha aga hoopis kepikõndi. See on taas üks väga lahe vaheldus kõndimisele ja jooksmisele. Võid üllatuda, kui palju kepid künkast üles liikumisel sind aitavad. Lisaks saad kepikõnnil treenida ka käelihaseid. Jälle pluss, on ju nii.

  5. samm – meil on neli aastaaega, üks neist on talv. Kui talv kätte jõuab ja lume kaasa toob, võid panna end proovile suusatamisega. Ka see on üks sportliku liikumise vorm. Kui sa seda varem teinud ei ole, proovi, sest äkki saab sellest sinu uus lemmikala. Ahjaa! Enne talve on ju sügis. See on imeline aeg. Loodusel on uus nägu ja sa lihtsalt pead seda värviilu nägema – metsas, parkides, külateedel liikudes Uus idee sulle: võta jalgratas ja anna pedaalidele tuld. Taas uus kogemus, mida nautida.

Pole vahet, milline on sinu liikumise viis. On see kõndimine, kepikõnd, jooksmine või ratta- ja suusasõit… Oluline on, et sa liigud ja teed seda regulaarselt, kas iga päev või vähemalt 4-5 korda nädalas ja nii, et „selg on märg“ :-).


Uued kohad motiveerivad


Kui kodukant jääb „kitsaks“ ja tahad leida uusi radu, siis mõned vihjed leiad siit.


Linnarajad (Tallinn ja Tallinna lähiümbrus), mis mulle meeldivad:

  • Paljassaare poolsaar (Katariina kaist alates)

  • Rocca al Mare Vabaõhumuuseum – Stroomi rand - Kopli (rannaäärne promenaad/terviserada)

  • Harkujärve-Õismäe-Nõmme kõnnitee, terviserada

  • Harkujärve-Õismäe-Stroomi rand kõnnitee, terviserada

  • Uus ja vahva! Reidi tee rannapromenaad (ühendatud Pirita rannapromenaadiga)

  • Tabasalu terviserada

  • Pirita terviserada

  • Nõmme-Harku terviserada

  • Harku metsa loodusrada

Väljaspool Tallinna (Harju mk):

  • · Keila-Joa, Meremõisa ja Laulasmaa metsarajad

  • · Soodla veehoidla ümbrus

  • · Paunküla, Rõõsa matkarajad

  • · Jägala joa ja Linnamäe hüdroelektrijaama ümbruskonna teed, rajad

  • · Valgejärve loodusrada

  • · Nelijärve terviserajad


Mida teed Sina tervisekuul oma tervise heaks?


Mina võtsin vastu Terviserajad.ee üleskutse „Võta viisteist“ ning juba sel nädalal alustan oma esimese 15 km läbimisega. Kutsun ka Sind seda tegema.


Parimat tervist Sulle soovides


Malle Lutsoja

Kommentare


bottom of page