Mure ajadefitsiidi pärast pole uus. Meil kõigil on aeg-ajalt perioode, kus tööd tundub olevat rohkem kui ära teha jõuame. "Tundub!? Mis tundub, see ON nii", hüüatad Sa ehk pahaselt. Ja Sa ei ole ilmselt ainus, kes nii mõtleb. Miks on siis nii, et "tundub" ja "on" võivad olla erinevad? Või, kas need on ikka erinevad?
Ajajuhtimise tähtsaim küsimus: "Miks?"
Olen koolitusi läbi viies ikka ja jälle jõudnud ajateemani. Täpsemalt kriitilise ajapuuduseni. Aega ei ole. Tööd on liiga palju jne. Kui ma siis esitan lihtsa küsimuse "Miks?", tekib esmalt vaikus. Seejärel aga hakkab lahti rulluma põnev vestlus, kus iga "miks?" viib lähemale tegelikule põhjusele.
Kui ka Sina oled lõputus võidujooksus ajaga endale liiga tegemas, võta see vestlus ette. "Miks?" on võimas tööriist ja ajajuhtimise tähtsaim küsimus, kui tahad ennast päriselt aidata. Tõsi, see ei pruugi olla lihtne tegevus, sest Sa pead olema enda vastu aus ja Sa pead küsima alati ainult "mina"-vormis. "Miks mul ei ole aega?", "Miks ma nii tunnen?", "Miks ma nii arvan?", "Miks ma ei küsi?" jne.
Küsimus "miks?" on võidujooksus ajaga ülikasulik ja vajalik küsimus, mis võib lahendada nii ajadefitsiidi küsimuse kui leida üles Sinu stressiallika.
Kui oled lõpuks jõudnud tegeliku põhjuseni, võidki märgata, et see, mis tundus olevat Sinu ajadefitsiidi põhjuseks (Sinu kindel "ON"), ei olegi tegelik põhjus. See avastus on ülioluline. Miks? Sa saad hakata olukorda lahendama nö õigest otsast.
Kui püüad lahendada valet põhjust, ei lahenda Sa enda jaoks tegelikult mitte midagi ja Sinu stress vaid süveneb.
Mis edasi?
See, mida edasi tegema pead, sõltub sellest, mis on Sinu ajadefitsiidi tegelik põhjus. Mõned sagedasemad põhjused:
oskamatus öelda "ei"
tööde tegemise kiiruse ja lihtsuse ülehindamine (nn planeerimisviga)
vähesed suhtlemis-, enesekehtestamis- ja/või läbirääkimisoskused
ebamäärased kokkulepped (või kokkulepete puudumine)
oskuste või vilumuse puudumine töövahendite kasutamisel (sh ajajuhtimise tööriistad)
uskumused
Kõigi nende põhjuste taha mahub veel mitmeid teisi, nn spetsiifilisemaid (täpsemaid) põhjuseid.
Kui oled oma põhjuse leidnud, tuleb seda endale ka tunnistada. See on tähtis. Alles siis saad hakata üles ehitama tegevusplaani, et põhjust kõrvaldada. Võib-olla tuleb Sul ette võtta vestlus oma kogenud kolleegiga (töövahendite kasutus) või juhiga (ebamäärased kokkulepped, prioriteedid). Võib-olla vajad hoopis koolitust (ajajuhtimine, enesejuhtimine jne) või coachingut (prioriteedid).
Sul pole selleks aega?
Vale vastus. Ilmselt ei süvenenud Sa artikli alguses piisavalt või oled üks neist, kes on sattunud "vaikselt lahkujate" ridadesse või ... kõigud läbipõlemise piiril. Halvad valikud mõlemad.
Soovitan uuesti võtta ette ajajuhtimise tähtsaim küsimus: "Miks?":
Miks mul pole selleks aega?
Miks ma arvan, et ...
Miks mulle tundub, et ...
Miks ma ei tee ...
Miks ma ei küsi ...
Miks ma ei julge ...
...
Mis võib muutuda?
Enesega töötamine, iseenda parem mõistmine, oma oskuste arendamine, teiste kogemustest õppimine - kõik see suurendab Sinu võimalusi oma aja osas kontrolli saavutamist. See omakorda võib kaotada paljud stressimärgid, sh:
väsimus
ärevus
tüdimus
keskendumisraskused
unustamine
unehäired
peavalud jne.
Tõelised asjad Sinu elus
Kui õpid tööl paremini oma aega juhtima, jääb Sul rohkem energiat tegeleda tõeliste asjadega Sinu elus. Töö ei ole ainus asi, millest rõõmu tunda. See ei tohiks nii olla. Mis on tõelised asjad Sinu elus?
Loe seda lugu!
Stephen Covey (1996)
Suurepärane lugu tõelistest asjadest, millele peaksime oma aega pühendama.
Ühel päeval rääkis ajajuhtimise ekspert äritudengite grupile, kuidas ajaga ringi käia. Ühel hetkel peatus ta grupi ees ning ütles: "Hästi, on aeg viktoriiniks."
Ta võttis ühe 4,5-liitrise, laia suuavausega purgi ja asetas selle lauale. Seejärel tõstis ta lauale kasti kümmekonna rusikasuuruse kiviga ning asetas need ettevaatlikult ükshaaval purki. Kui purk oli otsani täis ja sinna enam kive ei mahtunud, küsis ta tudengitelt: "Kas see purk on täis?" Kõik klassis ütlesid: "Jah." Ekspert küsis seepeale: "Kas tõesti?"
Ta sirutas käe laua alla ja tõstis lauale kruusa täis ämbri. Ta võttis kühvliga kruusa ning tõstis purki. Ta raputas purki, kuni kruus nihkus suurte kivide vahele. Seejärel küsis ta tudengitelt uuesti: "Kas purk on täis?" Selleks ajaks oli grupp juba valmis. "Tõenäoliselt mitte," vastas üks tudengitest. “Tubli!” vastas ekspert.
Ekspert sirutas käe laua alla, tõi välja ämbri liivaga ja hakkas liiva purki kallama, kuni see kivide ja kruusa vahele jäänud ruumi täitis. Ta küsis uuesti: "Kas purk on täis?" "Ei!" hüüdsid tudengid. Selle peale vastas ekspert: "Tore."
Siis haaras ta kannu veega ja hakkas seda purki valama, kuni purk oli ääreni täis. Ta pani kannu ära, vaatas ta grupi poole ja küsis: "Mis on selle illustratsiooni mõte?"
Üks innukas tudeng tõstis käe ja ütles: "Mõte on selles, et ükskõik kui täis teie ajakava ka poleks, kui te väga pingutate, võite alati midagi juurde mahutada!" "Ei," vastas ekspert, "see pole asja mõte." Ja jätkas: „Tõde, mida see illustratsioon meile õpetab, on see, et kui te ei pane esimesena suuri kive purki, ei mahuta te neid kunagi sinna“.
„Mis on teie elu "suured kivid"? Teie lapsed, teie lähedased, teie haridus, teie unistused, väärt eesmärk, teiste õpetamine, asjade tegemine, mida armastate, teie tervis, teie kaaslane. Ärge unustage neid SUURI KIVE kõigepealt purki sisse panna. Vastasel juhul ei saa te neid kunagi sinna sisse. Kui pingutate pisiasjade pärast, täidategi oma elu väga paljude pisiasjadega ja teil pole kunagi tõelist kvaliteetaega SUURTE ja teile OLULISTE asjade peale“.
Kui mõtled nüüd selle loo peale, küsi endalt: „Millised on minu elu "suured kivid"? Pane need kõigepealt purki ja alles siis lisa kõik muu.
Kui tahad ennast paremini tundma õppida, kuulda teiste lugusid ja õppetunde, võtta endalt maha heaolutunnet ja edu saavutamist pärssivad uskumused, oled oodatud 18. augustil MASH Suvekooli!
Malle Lutsoja
MASH nõustaja, koolitaja
Koostöö- ja heaolupartner
Comments